Diary
矢野TEAさんは、チェルシーフラワーショーというガーデニングの最高峰でアジア人として初めてメダルをとったガーデンデザイナーであり、俺にとってはクリエイションの師匠だ。
彼と初めて会ったのはもう15年前になる。
32歳でまだ無駄に尖っていた俺が「もうすぐ日本一になる家具職人です」と自己紹介をすると、彼はニコニコしながら「日本一って世界の何番目?つまらないね」と言った。
その瞬間、このオヤジに俺を認めさせるまで、弟子として従うことに勝手に決めたのだった。
それから矢野さんは次々にたくさんの宿題を出してくれた。
高級木材じゃなく超安価なベニヤ板で価値ある物を作るには?
家具を物ではなく空間として捉えたらどうなる?
椅子は座る道具ではなく人と人の関係を創る道具だったらどんな形になる?などなど。
それらは、いつの間にか自分の中にこしらえた「家具づくりの常識」という壁を崩してくれたように思う。
彼の宿題に向き合っていると、自らの感性が日々新しくなっていくようでワクワクした。
それでも、彼を満足させる回答を出すにはまだ能力も経験も足りないと分かっていたから、とにかくレスポンスの速さとアイデアの数で応えた。
すると「才能やセンスは分からないけど機関銃みたいで面白いね」と彼なりに褒めてくれた。
そして、それまで見たこともなかったレベルの環境やそこで活躍する人たちとの出会い、多くの経験を惜しみなく与えてくれた。
だから矢野さんとの出会いがなければKOMAの家具は今とは少し違うものになっていただろう。
ところでまだまだ俺を認めてくれる気配がないから勝手に弟子を続けているのだが、何はともあれ今でもこうして一緒に物作りができてすごく嬉しい。
オンラインショップはこちら
Yano TEA is a garden designer who was the first Asian to receive a medal at the prestigious Chelsea flower show, and he is my mentor at creation.
I met him over 15 years ago.
I was 32, still pointlessly aggressive, introduced myself as "a furniture craftsmen soon to be number one in Japan". He smiled at me and said "What does that make you in the world? That's so boring"
At that exact moment, I decided inwardly that I will be his disciple until he recognizes me as something.
Then on, he came up with all sorts of assignments.
How would you make something valuable with inexpensive veneer instead of high quality wood material?
What if you apprehend furniture as space rather than a product?
What would be the shape of a chair if it was a material to build relationships between people, instead of a seating tool? And so on.
Those questions broke the barrier of "definition of a furniture"that I gradually made without realizing. When I was facing the assignments he gave me, I excitingly felt my sense renewing everyday.
I knew I didn't have the knowledge or the experience to give him answers that will satisfy him, so I responded with speed and ideas in abundance.
For that, he used to compliment me in his own way and say " I don't know about your abilities
or senses, but you are like a machine gun and quite amusing".
Also he introduced me to people who were performing in a higher level that I had never experienced, and offered ample opportunities.
So if I hadn't met Yano san, KOMA probably wasn't what it is now.
It seems that he still doesn't recognize me as anything, so I'm going on as his disciple, and I'm really happy that I am still crafting with him.